INTELIGENT = TOCILAR?
INTELIGENT = TOCILAR?
De-a
lungul perioadei petrecute în școală,
toată lumea a fost sfătuită sau chiar, în unele cazuri, obligată să învețe, să obțină
rezultate bune, practic, să exceleze în
domeniul academic. Acest fapt aduce multă presiune pe umerii
elevului, iar la această presiune mai contribuie și statulul social al acestuia în colectivul de la școală, de cele mai multe ori.
Astăzi o
să dezbat un subiect încă neclar pentru majoritatea persoanelor care încă se
află într-o instituție de învățământ (în special elevi), acesta fiind: Există vreo
diferență între a fi inteligent și „tocilar”?
(bazându-mă pe experiența
personală).
Încă din
clasele primare mă număram printre „elevii buni la carte”; genul de elev care
învăța fiecare lecție, care își făcea
fiecare temă, care venea în fiecare zi în uniformă, un „elev model”, după
concepțiile unor persoane. Astfel,
acest lucru a început să-mi creeze o reputație: elevul tocilar. Pe
parcursul anilor, colegii, dar și alte
persoane de vârsta mea mă știau drept
astfel, „batjocorindu-mă” din cauza acestui fapt. Însă, în interiorul meu, știam că este doar o neînțelegere la mijloc.
După cum
toată lumea știe, școala nu te pregătește, în cele mai multe cazuri, pentru viața cotidiană, ci oferă o varietate de noțiuni pentru cultura noastră generală. Pentru a fi considerat deștept, în școală,
este suficient să înveți dar, în
viață, să
fii deștept înseamnă să te descurci în orice fel de situație,
să fii creativ, original, să ai virtuți specifice unui om
inteligent.
Persoanele
considerate „tocilare” au abilități foarte
dezvoltate în memorarea informațiilor ce sunt
prezentate în școală, pe
când o persoană inteligentă, în general, știe ce să asimileze și ce să
nu, știe cum să-și gestioneze timpul, banii ș.a. dar,mai ales, știe cum să își creeze
un statut social favorabil.
Confuzia
se face din cauza concepțiilor care
nu mai sunt valide pentru această epocă. Fiind îndoctrinați de concepția că dacă
o persoană are rezultate bune la școală
,automat, este o persoană fără viață socială,
care doar stă în casă, care își
construiește
întreaga personalitate în jurul școlii, mai
exact, tocilar, se ajunge la asimilarea dintre cele două termene.
Așadar, având în vedere evoluția rapidă a lumii în care trăim, și concepțiile
noastre ar trebui actualizate cu normele din ziua de astăzi. Trebuie să învățăm să nu mai judecăm o carte după aparență și să fim
deschiși să înțelegem omul în sine, nu doar acțiunile.
Luca
Apostu, clasa a XI-a D